رسانه در تفکر دینی
رسانه در تفکر دینی
رسانه در جوامع اسلامی به ویژه جمهوری اسلامی، مفهومی فراتر از ابزاري ارتباطی دارد. کارکرد رسانهها در اینگونه جوامع به دلیل ارزشها و هنجارهای دینی حاکم، از یک سو و نوع ارتباط آنها با منابع پیام و حتی نوع پیامی که منتقل میکنند از سوی دیگر، با دیگر جوامع متفاوت است. به عبارت دقیقتر، مفهوم رسانه در جوامع اسلامی با دیگر جوامع تفاوت و شباهت دارد. تفاوت مفهوم آنها به این دلیل است که جوامع اسلامی، رسانههایي مانند مسجد، حسینیه و تعزیه در اختیار دارند که دقیقا در جوامع دیگر به همان شکل و شمایل وجود ندارد. تشابه آنها نیز از این رو است که رسانههای جدید ارتباطی مانند رادیو، تلویزیون، ماهواره، موبایل و اینترنت امروزه در همه جوامع وجود دارد. در جوامع اسلامی نيز رسانههای مرتبط با مسائل دینی، اهمیت و احترام خاصی دارند و کارکرد آنها فراتر از رسانههایی است که مشروعیتشان خاستگاه دینی ندارد[1].
رسانهها در جامعه دینمحور مانند جامعهي اسلامی، میتواند بهترین فناوری و ابزار ارتباطی برای فریضه امر به معروف و نهی از منکر باشد؛ زیرا با بهرهمندی از قابلیتهای خود این امکان را دارد كه معروف را طراحی کند، به تصویر بکشد، معرفی کند و حتی امر به آن را نیز انجام دهد؛ یعنی هر دو نقش ساخته شدن و مشهور شدن و همچنین نقش اعمال کنترل غير رسمی را در کنار هم ایفا کند[2].
در رسانههای اسلامی، مبنای همه کارکردها آموزههای دیني است و اگر دین به معنای راه و رسم زندگی دانسته شود، هیچ امری خارج از دین معنا ندارد. در این معناي اعم، اگر علوم اسلامی به معناي علوم مورد نیاز جامعه اسلامی در نظر گرفته شود، آنگاه نشریههای هنری و ورزشی را نیز میتوان در معنای علوم دینی جای داد و گفت در کشور اسلامی، هدفها و برنامهها باید حول محور دین به معنای عام آن شکل بگیرد[3].
از سویي دین معنای خاصي نیز دارد؛ مانند مناسک، احکام، معارف و اخلاق دینی. رسانه در این بخش هم میتواند با پژوهشها، اولویتبندیها و سیاستگذاریهای مناسب، پاسخگوی نیازها و سلیقههای گوناگون مخاطبان خود باشد. بدین صورت، به نیازهای تخصصی مخاطبان و نیازهای عمومی آنها در قالب شادی، غم، داستان، سریال و نظایر آن پاسخ داده ميشود[4].
برگرفته از تحقیق پایانی سرکار خانم سمیرا صادق پور
[1]. جمعی از نویسندگان، مجموعه مقالات دین و رسانه: رسانه دینی و دین رسانهای، چاپ اول: مرکز پژوهشهای صدا و سیما، 1390، ص 173-174.
[2]. غلامرضا، خواجهسروری، مرتضی، بیات، سیاستگذاری رسانه مطلوب در جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه دین و ارتباطات، شماره2 ،1396، ص123.
[3]. جمعی از نویسندگان، مجموعه مقالات دین و رسانه: رسانه دینی و دین رسانه ای، همان، ص174.
[4]. میثم، امیدعلی، همان کتاب، ص 121.