معراج در كتاب و سنت
چکیده تحقیق پایانی “معراج در كتاب و سنت”
«سبُحان اَلذّی اَسرا بعیده لیلاً مِنَ المسجِدِ الحَرامِ اِلی المَسجد اَلاقصی اَلَذّی بارَکنا حَولهُ لِنُريهُ مِن آیاتَنا اِنَّهُ هُوَ السّمیعُ البَصیرُ»
«و هُوَ بالاُفُقِ الاعلی * ثُمَّ دَنی فتدلّی * فکانَ قابَ قُوسیَنِ اَو اَدنی.»
معراج از جلوه های عظیم زندگی رسول الله (ص) و از نقاط عطف نبوت 23 ساله آن بزرگوار است. از این حادثه شگرف و سیر و سفر هیجان بار الهی، در کتاب الهی و منابع اسلامی با تعبیر «اسراء» و «معراج» سخن رفته است. بیان و توصیف امامان (ع) از این حادث با واژه «عرج» و «اسری» و «صعد» گزارش شده است.
این سیر، خودخواهی و خودآراستگی نبود، بلکه به نص قرآن سیر دادن و بردن پیغمبر (ص) به عالم وجود بود.
در حدیث معراج نکاتی انسان ساز و ارزنده مطرح شده و سوای آن که نفس حدیث مزبور از یک سو قدرت حق را نمایان می کند، از سوی دیگر افضلیت محمد مصطفی (ص) و ختم نبوت او را در میان پیامبران مرسل، و فلسفه علمی زندگی و کیفیت عبادت و بندگی را نشان می دهد و مبین نکته ای مهم است که در بینش اسلامی متضمن سعادت جوامع مي باشد و آن توجه به جلالت شأن علی (ع) و دیگر ائمه (ع) است.
اهميت معراج در اسلام بیشتر به این خاطر بوده که بسیاری از احکام شریعت در معراج تعیین شده و از این جهت عقیده به معراج از ضروریات دین است. این مکتب مانند حج از مکتبهای تربیتی نفوس بشری است که در جهت رشد عقلی و ارتقاء ملی مسلمین بسیار عمیق مي باشد.
مکتب تربیتی معراج در بین مکتبهای تربیتی جهان انسانیت نیز مکتب درخشانی است که هیچگاه مواد آن فرسوده و کهنه نمی گردد و اثر عمیق خود را از دست نمی دهد. اثبات تعدد معراج، اثبات روحانی و جسمانی بودن آن، بررسی دقیق مسأله زمان، مکان و وسیله سفر، نقد و بررسی دیدگاه ها از ديگر مباحث اين نوشتار مي باشد در چگونگی تحقق معراج و ترجیحاً نقد و رد، رؤیایی و روحی بودن معراج و گزارش تفصیلی دستاوردهای آن بوده است.
موضوعی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته معراج در کتاب و سنت است، اینکه معرج پیامبر (ص) جسمانی بوده یا روحانی سخن و اختلاف زیاد وجود دارد. اما به طور مختصر در این پژوهش به بیان این مطلب و اثبات آن پرداخته می شود.
انسيه سليمي