استعلاءواخلاق بني اسرائيل در قرآن
استعلاءواخلاق بني اسرائيل در قرآن
استاد راهنما:
سركار خانم محسني
استاد داور:
سركار خانم فلاح زاده
پژوهشگر:
كبري كرمي خواه
زمستان 1388
چكيده
خلق به معناي صورت باطني و ناپيداي انسان است كه سرشت و سيرت نيز ناميده مي شود.اسرائيل نام حضرت يعقوب (ع) بود كه دوازده پسر داشت، كه به آنها بني اسرائيل گفته می شد.
صهيونيسم، مسلك گروهي طرفدار نفوذ و سلطه يهوديان بر همه جهان هستند، كه هدف آنها رسيدن به حكومت جهاني است، اين گروه افراطي و نژادپرست، همان بني اسرائيل و يهود نيستند.
اخلاقيات بني اسرائيل از جهل و محيط و نعمتهائي كه خداوند بر آنها عطا كرده بود، نشأت مي گيرد. اين نعمتها نيز سبب شده بود كه انديشه هاي خاصي را متصور شوند كه بر رشد اين ويژگيها كمك مي كرد.
آنان داراي ويژگيهاي بارز اخلاقي زيادي بودند. ويژگي اعتقادی آنها حس گرایی ودنیاگرایی آنهاست و ويژگيهاي اخلاقی كه آيات فراواني از قرآن انحرافات اخلاقي آنها را بيان كرده است، عبارتند از: كشتن پيامبران، طمع كاري، حس گرايي و ….
بني اسرائيل در اثر انحرافات و اعمال ناشايست، سقوط كردند و به عقوبت خداوند دچار شدند. از جمله: عذاب هاي دنيوي آنان: نزول رجزو عذاب، طبع قلوب و… و برخي از عقوبت هاي اخروي آنان: حبط عمل، محروميت از شفاعت و… است.
در اين مجموعه پس از بخش كليات به بررسي بني اسرائيل و سير تاريخي آن و عوامل استعلائ بنی اسرائیل كه نعمت ها و انديشه هاي آنها، نسبت به خود و خدا، ويژگيهاي بارزآنها، كه ويژگيهاي اعتقادی واخلاقی است و فرجام آنها را كه عقوبت هاي دنيوي و اخروي است را بيان مي كند. براي بررسي موضوع از منابع متعدد اديان و مذاهب، تفسيري استفاده شده است، كه از جمله يهود شناخت تأملي بر انديشه، عمل و فرجام بني اسرائيل، تأليف سهيلا جلالي كندري و چهره يهود در قرآن تأليف عفيف عبدالفتاح طباره است.
كليد واژه ها: اخلاق، بني اسرائيل، يهود، ادب، صهيون و صهيونيسم واستعلاء.