بازی کامپیوتری یا بازی با اعتقادات؟!
بازی کامپیوتری یا بازی با اعتقادات؟!
درسالروز شهادت شهید راه قلم مرتضی آوینی مناسب دیدیم از عرصه فعالیت آن شهید بزرگوار یعنی صحنه جنگ رسانه ای و نرم افرازی ویابه قول امروزی ها جنگ نرم مطالبی را ذکر کنیم .یکی از این صحنه های نبرد ،بی شک هجمه بازی های رایانه ای است که آرام و بی سروصدا وارد فضای خانواده های ایرانی واسلامی شده وروحیه اسلامی وایرانی مردم ایران رابه سخره می گیرد.شناخت دقیق خانواده ها ازاین امر مهم وهمچنین اهتمام مسئولین در جلوگیری از وارد شدن چنین سلاح نرم تخریبی باعث حفظ کیان ایرانی اسلامی ملت شریف ایران خواهد شد.
در واقع توليد و پيدايش بازىهاى رايانهاى دنيا به سال 1341 هجرى شمسى (1962.م) باز مىگردد كه استيفن راسل از دانشجويان دانشگاه MITنخستين بازى رايانهاى را با نام جنگ فضايى نوشت كه روى رايانهاى به نام PDP1كه اندازهاى در حدود يك اتومبيل داشت اجرا مىشد . داستان بازى همان جنگ سفينهها بود كه شما بايد سفينه طرف مقابل را نابود مىكرديد.
بعد از آن شركت آتارى در سال1352 (1973) بازى پونگ را ساخت كه يك بازى ساده متشكل از تعدادى مستطيل سياه و سفيد بود كه چندان خلاقيتى در آن وجود نداشت.
مهاجمان فضايى، بازى ديگرى كه در سال 1376 (1997) در شركت تايتو نوشته شد، شامل عناصر كلاسيك يك بازى رايانهاى بود. در اين بازى كنترل يك شى يا يك شخص در دست بازيكن بود كه بايد با كمك آن دشمنان را نابود مىكرد. پس از آن بازىهاى ويدئويى سير تكاملى خود را طى كردند و در اواسط دهه هشتاد بازىها بيشتر به سمت داستانهاى جنگى پيش رفتند. علت آن علاوه بر مسائل فنى جو متشنج اواخر دهه 80 آمريكا، ناشى از جنگ سرد با شوروى سابق و ديگر برنامههاى ريگان، رئيس جمهور وقت بود.
بازىهايى مثل استار فلايت و… ولى در پنج سال اخير با پيشرفتهايى كه در سختافزارها و نرمافزارهاى ساخت و اجراى بازى ايجاد شده، اين محصول جايگاه خاص خود را در جهان پيدا كرده است.
طبق آمار، روزانه دو بازى رايانهاى به بازار مىآيد و تخمين زده مىشود كه چرخش مالى اين بازىها فقط در آمريكا، تا پايان اين دهه، به بيش از يك ميليارد دلار در سال برسد.
بازىهاى رايانهاى برخلاف فيلمهاى سينمايى به مخاطب اين امكان را مىدهد كه بجاى تماشاچى بودن خود به ايفاى نقش بپردازد، رانندگى كند، با اسلحه شليك كند و تعقيب و گريز انجام دهد. آمارها نشان مىدهد كه روند توليد بازىهاى رايانهاى به 3- 4 هزار نسخه در سال مىرسد و با شتاب زياد در جامعه جهانى در حال گسترش است. كه توليد اين بازىها در دنيا تنها در انحصار چند شركت آمريكايى و ژاپنى است.
بيش از 30 ميليون نفر در سراسر جهان، بخشى از اوقات فراغت خود را با بازىهاى رايانهاى پر مىكنند كه بالغ بر 10% آنها بين 4 تا 7 ساعت از زندگى روزمرهشان را به اين كار اختصاص دادهاند؛ اين آمار علاوه بر آنكه گستردگى بازىهاى رايانهاى را نشان مىدهد، از وابستگى روانى به اين بازىها حكايت دارد. نتايج تحقيقى نشان مىدهد كه 56% جوانان ايرانى علاقه بسيار زيادى به بازىهاى رايانهاى و استفاده از اينترنت در اوقات فراغت دارند؛ به گونهاى كه از ميان 2/64% جوانانى كه در زمان اوقات فراغت خود مشغول
بازى مىشوند، 7/38% بازىهاى رايانهاى را انتخاب مىكنند.
امااز جمله مقاصدى كه در جنگ نرم بازىهاى رايانهاى پيگيرى مىشوند، عبارتند از:
1. تشريح خط مشىها، اهداف و مقاصد سياسى كشور خودى براى مخاطبان و ارائه استدلالهاى پشتيبانى از آن خط مشىها
2. برانگيختن افكار عمومى به طرفدارى يا عليه يك عمليات نظامى
3. پشتيبانى از تحريمهاى اقتصادى و ديگر اشكال غير قهرآميز اعمال فشار عليه دشمن.
بيشترين بازىهاى رايانهاى به منظور هدف اول مذكور توليد و به صحنه بينالمللى عرضه شده است. عنصر مشترك تمامى اين بازىها اين است كه كاربر در نقش يك سرباز شجاع و زبده غربى (عمدتاً نيروى ويژه دلتا فورس آمريكا يا اس.اى.اس انگليس و يا حتى نيروهاى حافظ صلح سازمان ملل) براى گسترش آزادىهاى فردى و دموكراسى و مبارزه با گروهها و سازمان تروريستى دولتى يا غيردولتى و يا حتى موجودات فضايى و يا تخيلى كه بشريت را به سوى نابودى مىكشانند، وارد عمل شده و هدفى جز مبارزه و نابودى تروريستها و نجات بشريت ندارند.
ايالات متحده و صهيونيسم بينالملل سعى دارند با اين برنامههاى فرهنگى، تجاوزات نظامى خود را در ميان ملت آمريكا و حتى ساير ملتها امرى عادى، انساندوستانه و به منظور گسترش صلح و دموكراسى در سطح جهان نشان دهد. همواره سعى مىشود اين موضوع القا شود كه آمريكا نماد خير مطلق در جهان است و هر فرد يا گروه يا دولتى كه مخالف او و ارزشهايش است محورهاى شرارت و شيطانىاند.
پيش از فروپاشى شوروى سابق، ريگان لقب امپراطور شرور را به اتحاد جماهير شوروى داد و پس از آن جرج دبليو بوش از كشورهايى چون ايران و عراق وچندکشوردیگر با عنوان كشورهاى پليد (شرور) نام برد.
برخى از بازىهاى رايانهاى نيز به جنگ جهانى دوم و مبارزه با دولت نژادپرست نازى پرداخته و يا پس از آن به مبارزه با کمونيستها مىپردازد.
پس از فروپاشى شوروى، آمريكا سعى مىكند كشورها و گروههاى مسلمان را بزرگترين خطر براى صلح جهانى معرفى كند. چراكه به قول نظريهپردازان آنها، آمريكا اكنون بجاى اژدهاى بزرگ با مارهاى سمى پرشمارى روبهروست. يا به قول هنرى كسينجر با اسلام سياسى به رهبرى جمهورى اسلامى ايران!
همانطور كه بيان شد در بازىهاى رايانهاى جديد شما به مبارزه با كشورها و گروههاى اسلامى مىرويد. ويژگى مشترك اين بازىها استفاده از نمادها و سمبلهاى اسلامى است. نمايش مكانهاى منقش به تصاوير اسلامى، استفاده از رنگ سبز براى نمايش تروريستها، استفاده از مكانهاى مذهبى مسلمانان مانند مسجد كه از محلهاى تجمع تروريستها معرفى مىشود و عمدتاً تكتيراندازها بالاى منارههاى مساجد موضع گرفتهاند و به سوى شما تيراندازى مىكنند. استفاده از صداى عربى و فارسى براى بيان زبان تروريستها، استفاده از صداى پس زمينه مانند صداى صلوات و پخش آيات قرآن و…. در بازى رايانهاى 1 delta Force black hawk down teamsabreبراىمبارزه با تروريستها به كشورهاى مختلف مىرويد.
به نمونه ای کوچک از این بازی ها نگاه کنید:
1. بازى رايانهاى جنگ ژنرالها
در اين بازى شما در نقش سربازان آمريكايى، مأموريت مبارزه با تروريستها در نقاط مختلف جهان همچون عراق به منظور مبارزه با بعثيان، يا در افغانستان براى مبارزه با گروه القاعده مىرويد. در عراق و افغانستان تروريستها با رنگ سبز نمايش داده مىشوند؛ ماشين سبز، كلاه نظامى سبز، پرچمهاى سبز رنگ و حتى كلاهك موشكها با رنگ سبز نمايش داده مىشوند. هرچند كه بسيارى از شركتهاى ساخت بازىهاى رايانهاى در بازىهايشان به صورت موردى بازىهاى اينچنينى ديده مىشود، ولى به نظر مىرسد چند شركت مانند شركت كوما، ريالتى گيمز و شركت كانفليكت با اين هدف كه تجاوزات نظامى آمريكا را در اقصى نقاط جهان توجيه كنند تأسيس شدهاند.
2. بازى رايانهاى IGI 2
در يكى از مراحل اين بازى شما در ليبى وارد عمليات مىشويد. صداى قرآن و صلوات به گوش مىرسد. نام خداوند (الله) و نام پيامبر (محمد)(ص) بر روى ديوار نقش بسته است و در يك مرحله ديگر تروريستها به صداى راديو فارسى ايران گوش مىدهند.
3. بازى رايانهاى حمله به ايران
در اين بازى رايانهاى كه پنجاه و هشتمين مأموريت بازى شركت كومار وار است، سربازان آمريكايى وظيفه دارند ضمن حمله به تأسيسات هستهاى نطنز، دانشمندان ايرانى را از بين ببرند و يك دانشمند را زندانى كنند.
شركت سازنده اين بازى (كوما) ادعا كرده است: «از آنجا كه در زمينه اهداف واقعى ايران از غنىسازى اورانيوم به منظور تبديل شدن به دومين كشور اسلامى (پس از پاكستان) داراى بمب اتمى ترديدى وجود ندارد و از سوى ديگر حمله نظامى گسترده و اشغال ايران مىتواند با توجه به در تيررس بودن منابع نفتى خاورميانه از سوى ايران به گسترده شدن دامنه جنگ در منطقه بيانجامد، يك عمليات نظامى كوچك به منظور نابودى پايگاه هستهاى و فناورى اتمى ايران، بيشتر مىتواند مانع از دستيابى اين كشور به بمب اتمى شود.»
كيت هالپر به سايت فارسى بى.بى.سى گفته است: «هنوز خيلى از آمريكايىها از برنامه هستهاى ايران نگرانند. براىهمين ما به بازآفرينى موقعيتها دست مىزنيم تا بحثهاى مرتبط را پوشش دهيم. كاربران زيادى با ارسال طومار اينترنتى به ما گفتند كه اين بازى را به دلايل سياسى دوست ندارند، ولى ما يك مؤسسه سياسى نيستيم. اين بازى فرصتى ايجاد مىكند كه ما به برنامه اتمى ايران فكر كنيم.»
با اين حال توجيه طراحان بازى در توليد اين بازى، استناد به جملهاى از جرج بوش، رئيس جمهور پيشين آمريكا است كه گفت، در برابر تهديدات هستهاى جمهورى اسلامى تمام گزينهها قابل بررسى است.
4. بازى رايانهاى نجات گروگانهاى آمريكايى (Iran Hostage Rescue)
در اين بازى كه بازهم محصول شركت كوما است، شما در نقش نيروهاى ويژهاى هستيد كه وظيفهتان نجات گروگانهاى آمريكايى است كه در سفارتخانه آمريكا در تهران زندانىاند. اين بازى به مناسبت فرارسيدن بيست و پنجمين سالگرد اين حادثه (1383 ه.ش) به بازار عرضه شد. شركت سازنده اعلام كرد كه براى ساخت اين بازى از اسناد رسمى و نيز فيلم ويدئويى مصاحبه با آنتونيو مندز؛ از مسؤولان سابق سازمان سيا استفاده شده است.
هرچند اين شركت، با تحريف اتفاقى كه منجر به شكست مفتضحانه آمريكا در طبس شد، بازى را با پيروزى نيروى ويژه به اتمام مىرساند. البته نكات ديگرى در بازى Iran Hostage Rescueبه چشم مىخورد كه توجه به آنها ضرورى بنظر مىرسد.
در قسمت دوم بازى وقتى شما وارد استاديوم مىشويد تا با استفاده از هلى كوپتر از آنجا خارج شويد، اتوبوسى را مىبينيد كه تصوير امام خمينى و يك بسيجى بر روى آن نقش بسته است و روى آن نوشته شده است: «پرورش جوانان خداجوى بسيجى فتح الفتوح امام است.» و با فونت كم رنگتر زير آن به نظر مىآيد نوشته «مقام معظم رهبرى» كه نوشته اين متن روى اتوبوس با زمان اتفاق مورد نظر همخوانى ندارد. آيا اين موضوع عمدى است يا يكى از اشتباهاتى است كه به علت بىدقتى اتفاق افتاده ؟!( مانند نوشتههاى روى كارتنهاى حاوى توپهاى ورزشى در استاديوم).
5. بازى رايانهاى سام ماجراجو در پرسپوليس
در اين بازى در اوايل قرن 22 زمين تحت حمله مزدوران اهريمن جهانى قرار مىگيرد و نوع بشر در معرض نابودى كامل است. شما در نقش سام استون ملقب به سام ماجراجو بىدرنگ براى تغيير گذشته با استفاده از يك دستگاه قديمى به نام دروازه زمان به گذشته بر مىگرديد تا نسل بشر را از خطر نابودى حفظ كنيد. شياطينى كه به اهريمن جهانى كمك مىكنند عبارتند از: كاميكاز بىسر (فکر میکنم کامیاز نام یک خلبان ژاپنی باشدکه در جنگ جهانی دوم هواپیمای خود را به کشتی های آمریکایی می زند ) و عقرب بالغ، زامبال و غول لاوا كه هر كدام از اين شياطين اسلحهاى دارند كه با آن به شما ضربه مىزنند.
عقرب بالغ يكى از ايادى شيطان است. او جنگجويى مذهبى است كه از نژاد اوليه بندپايان بهوجود آمده و بهخاطر عقايد مذهبىشان بسيار متخاصماند. يكى ديگر از اين شياطين، كاميكاز بىسر است. او يك سرباز سيرين است كه اهريمن جهانى او را زنده كرده و كنترل زندگى آن را در دست دارد. اين موجود به شكل يك انسان فاقد سر است (بدون سر بودن او به معناى نداشتن عقل و شعور و منطق است)، بنابراين او را براى عملياتى مانند عمليات انتحارى به خدمت گرفته است. كاميكاز بىسر دو بمب در دستان خود حمل مىكند و هنگامى كه به اندازه كافى به هدف نزديك شد، آن را فعال مىكند. هرچقدر به شما نزديكتر باشد خسارت بيشترى به شما وارد مىكند. هرچند كه خود نيز پس از انجام اين عمل نابود و متلاشى مىشود.
كاميكاز بىسر بصورت غيرمستقيم اين عمل را كه به عمليات شهادتطلبانه مسلمانان شباهت دارد، عملى شيطانى تلقى كرده كه فاقد هرگونه پشتوانه عقلانى است. براى مبارزه با شياطين شما به محلهايى شبيه معابد و مساجد مىرويد؛ اماكنى كه پر از طرحها و نقوش اسلامى است. مثلاً در بسيارى از مراحل كه داراى طرحهاى اسلامى است چنانچه روى اين تصاوير بزرگنمايى كنيم، نام على بر روى آنها نقش بسته است و در نهايت شما پس از گذراندن مراحل سخت و دشوار در كليسا! با اهريمن جهانى روبهرو شده و در نهايت او را شكست مىدهيد. حتى پايان بازى، بيشتر با نماد غربى مذهب يعنى كليسا به پايان مىرسد و اين را به ذهن كاربر منتقل مىكند كه مسيحيت عامل آرامش، صلح و مودت و اسلام عامل خشونت و… است و به نوعى كودك و نوجوان و جوان مسلمان را نسبت به دين اسلام بدگمان مىنمايد و در نهايت در ضمير ناخودآگاه وى، زمينههاى انحراف و خروج از دين اسلام را فراهم مىكند.
با دقت در مطالب ذكر شده مىتوان فهميد كه رسانه نوظهور بازىهاى رايانهاى با توانمندىها و ويژگىهاى خاص خود بعنوان ابزارى نوين براى عمليات روانى و قدرت نرم دشمن تبديل شدهاند. سربازان رايانهاى بىهيچگونه حساسيت، نظارت و كنترل تا عمق خانههايمان نفوذ مىكنند!؟ با مطالب عنوان شده، ديگر نمىتوان به بازىهاى رايانهاى تنها بعنوان ابزار جذاب براى تفريح و سرگرمى كودكان و نوجوانان نگاه كرد؛ بلكه بايد به آنها از ديد دشمنان تفكر اسلامى نگريست و در مقابل با توليد جانشينهاى مناسب براى اينگونه بازىها باتوجه به عمق منابع ملى و مذهبى به مبارزه با اين تجاوز پرداخت.
اکثر این بازی ها حالتی جنگی دارد(نبرد میان خیر و شر) از لحاظ روان شناسی به ضمیر ناخود آگاه بازی کننده که قالبا پوشش یک سرباز صهیونیستی و یا آمریکایی دارد القاء میشود که تو یک سرباز آمریکایی یا اسرائیلی هستی پس حق داری هر کاری بکنی جهان برای تو است پس مخالفانت را از سر راه بردار زیرا همیشه حق با تواست.
از دیگرتبعات این نوع بازی ها پرخاشگر تربیت شدن فرزندانمان است واز همه مهم تر ضد اسلام شدن ، در یکی از همین بازی ها فرزند شیعه من و شما با صدای اذان وارد مسجد میشود به عنوان یک مبارزه گر آمریکایی نور سبز و حدیث شریف نبوی انا مدینة العلم و علی بابها را مورد اصابت تیر قرار داده وسپس قالیچه منقوش به همین حدیث شریف را لگد کوب میکند و برای ورود به مرحله بعد به سراغ صندوقچه ای میرود و قرآن را پاره میکند آیااز این کودک روح معنویتی باقی می ماند وقتی روزانه سه چهار بار این کارها را انجام دهد؟
بازی های دیگری نظیر SIMS ، call of duty modern war 1 نیز از این دسته هستند.
دوستان بعد از شهدا چه کرده ایم؟؟؟
21 فروردین سالروز شهادت کسی است که در عرصه فیلم و سینما دفاع مقدس، نام و یادش هرگز از اوراق تاریخ حماسه دفاع مقدس پاک نخواهد شد.کسی که پدر و مادرهای ما با نوای روایت فتح او دل هایشان را روانه آسمانها می کردند تا با اهداف والای مردان حماسه ساز آسمانی همگام شوند.سال 72 رهبر بزرگ انقلاب اسلامی در دیدار با خانواده این شهید عالی مقام می فرماید
“خداوند انشاءالله دلهای داغدیده و غمگین شما را خودش تسلی بدهد. اگر ما به حوزه آن شهادت و شهید و خانواده شهید نزدیک میشویم برای خاطر خودمان است. بنده خودم احساس احتیاج میکنم. برای ما افتخار است که هر چه میتوانیم خودمان را به این حوزه شهادت و این شهید نزدیک کنیم.چند روز پیش توفیق زیارت مقبره این شهید را پیداکردیم. پنجشنبه گذشته رفتیم آنجا و قبر مطهر ایشان و آن همرزم و همراهشان - شهید یزدانپرست- را زیارت کردیم. انشاءالله خداوند درجاتشان را عالی کند و روز به روز برکات آن وجود با برکت را بیشتر کند. کارهایی که ایشان داشتند، انشاءالله نباید زمین بماند. انشاالله برای روایت فتح یک فکر درست و حسابی شده که ادامه پیداکند.نباید بگذارند که کارهای ایشان زمین بماند. این کارها، کارهای با ارزشی بود. معلوم میشود ظرفیت خیلی بالایی داشتند که اینقدر کار و این همه را به خوبی انجام میدادند. مخصوصا روایت فتح چیز خیلی مهمی است. شبهایی که پخش میشد من گوش میکردم.حالا یک مسأله این است؛ که کاری را که ایشان کردهاند و حاضر و آماده است، چگونه از آن بهره برداری بشود. یک مسأله هم این است که کار ادامه پیدا کند. آن روز که ما از این آقایان خواهش میکردیم و اصرار میکردم که این روایت فتح ادامه پیدا کند، درست نمیدانستم چگونه ادامه پیدا کند.بعد که برنامهها اجرا شد دیدیم همین است؛ یعنی زنده کردن ارزشهای دفاع مقدس در خاطرها؛ آن خاطرهها را یکی یکی از زبانها بیرون کشیدن و آنها را به تصویر کشیدن و آن فضای جنگ را بازآفرینی کردن. این کاری بود که ایشان میکرد و هر چه هم پیش میرفت بهتر میشد؛ یعنی پختهتر میشد. چون کار نشدهای بود.”
اگر شما نیز اهل قلمیدبا قلمتان به فرموده رهبر یاد شهدا را زنده نگه دارید که کارتان کم از شهادت نیست.
اگر اهل فیلم نامه و کارگردانی هستید با فیلم خود، راه آنها را ادامه دهید.
.برخی ازمطالب از سایت:www.jahannews.com گرفته شده است.