سیمای حضرت خدیجه سلام الله علیها در آینه ی دل رسول الله صلوات الله علیه و آله
که خدیجه سلام الله علیها در آسمان زندگی پیامبر صلی الله علیه و آله خورشیدی است
بی غروب؛ به چند نمونه وصف پیامبر از آن بانوی آزادگی و کمال نگریسته که هم نشانگر موقعیت ممتاز خدیجه سلام الله علیها در قلب پیامبر صلی الله علیه و آله است و هم نشانگر حق شناسی و قدرشناسی آن پیشوای آزادی، که اینک دنیای ما و جامعه ی ما به گوهری نایاب تبدیل شده است:
1- پس از گذشت مدت ها از رحلت جانسوز خدیجه سلام الله علیها روزی درحضور پیامبر صلی الله علیه و آله نام بلند آن بانوی بزرگ به میان آمد، آن حضرت سخت دلخوش اندوه از دست دادن آن یار بی همتا گردید! باران اشک از آسمان دیدگانش فروبارید و ا زعظمت و شهامت او و ایمان و فدکاری اش سخن به میان آمد و فرمود: خدیجه! و چه کسی می داند خدیجه کیست؟! یکی از همسران آن حضرت گفت: ای پیام آور خدا: چرا گریه؟ آن هم برای بانویی سالخورده ه سال هاست جهان را بدرود گفته است؟
پیامبر فرمود: «صدَّقَتنی اِذ کَذَّبتُم و آمَنَت بی اِذ کَفَرتُم وَ وَلَدَت لی اذ عَقَمتُم»[1]
او بانوی نواندیش و معنویت خواهی بود که وقتی شما مردم مرا در دعوت توحیدی و آزادی بخشم دروغ پرداز می انگاشتید، او راست گویی و درست اندیشی ام را گواهی کرد، و آن گاه که شما در کفر و حق ناپذیری پای می فشردید، او به من راه و رسم آسمانی ام ایمان آورد، و به لطف خدا برای من فرزندانی آورد… وخدا نسل و تبار مرا از او قرار داد.
و نیز آورده اند که: روزی آن حضرت در حضور مردم در مسجد، در وصف امام حسن و حسین که درود خدا برآنان باد- از جمله فرمود: «اَیُِها النّاس! اَلا اُخِیرُکُم بِخَیرالنّاسِ جَدّاً وَ جَدَّةً»
هان ای مردم! آیا شما را آگاهی ندهم که بهترین انسانها از نظر پدربزرگ و مادربزرگ چه کسانی هستند؟
مردم گفتند: چرا ای پیامبر خدا! فرمود:
«اَلحَسَن و الحُسِینُ، جَدّهُما رسول الله و جَدَّتُهُما خَدیجَهُ بنتُ خُویلَدٍ»
برترین روزگاران در ریشه و تبار، حسن و حسین علیها السلام هستند؛ چرا که نیایشان از طرف پدر ومادر، پیامبر و خدیجه می باشند.[2]
و باز در وصف آن بانوی خرد و معنویت فرمود:
«خیرُ نساءٍ الجنهِ مَریَمُ بنت عمرانَ، و خدیجهُ سلام الله علیها بنت خویلدِ، و فاطمهُ سلام الله علیها بنت محمد صلی الله علیه و آله و آسیة بنت مزاحم إمرأة فرعون»[3]
بهترین زنان بهشت پرنعمت و زیبای خدا، مریم دختر عمران؛ خدیجه دختر خویلد؛ فاطمه دخت ارجمند محمد صلی الله علیه و آله؛ و آسیه دختر «مزاحم» و همسر فرعون.
و در نقش ممتاز او در پیشرفت دین و تحقق آزادی و عدالت و شکست تاریک اندیشی و استبداد فرمود: « ما قامَ و لاستقامَ الدّینُ الاّ بسیف عَلیٍّ و مالِ خدیجة»[4]
اسلام پس از منطق و منش پرجاذبه ی پیامبر، با دو عامل اساسی بسط و گسترش و پایداری یافت: جهاد و فداکاری همه جانبه ی علی علیه السلام و دیگر ثروت و امکانات گسترده ی خدیجه سلام الله علیها، که همه را بزرگ منشانه به پیامبر خدا هدیه نمود.
برگرفته از تحقیق پایانی سرکار خانم نرجس انصاری
[1] - محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 16، ص 8 / علی کرمی فریدنی، فروغ آسمان حجاز خدیجه سلام الله علیها ، ص 248 /علی بن عیسی اربلی، کشف الغمه فی معرفة الائمة، قم علمیه، 1381، ج 2، ص 72
[2] - محمدباقر مجلسی، همان، ج 43، ص 302 /علی کرمی فریدنی، همان، ص 262
[3] - ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، مترجم: محمدابوالفضل ابراهیم، قاهره، بی نا، 1385، ج 10، ص 266 / محمدباقر مجلسی، همان، ج 13، ص 162/ همان ج 16 ص 2/ علی کرمی فریدنی، همان ص 250
[4] - محمدکاظم قزوینی، فاطمة الزهرا، من المهد الی اللّحد، بی جا، دارالصادق، 1397، ص 266/ علی کرمی فریدنی، همان ص 253
[5] - ابن ابی الحدید، همان جا
[6] - محمد دشتی، نهج البلاغه/علی کرمی فریدنی، همان، ص 263