برگزاری نشست راهبردی بیانیه گام دوم انقلاب با هدف تعیین نقش و وظیفه طلاب پیرامون عملیاتی کردن بیانیه گام دوم
این نشست مشترک حوزه های علمیه خواهران شیراز با مسئولیت حوزه علمیه الزهرا(س) و درسالن همایش مدرسه علمیه فاطمة الزهراء(س) با حضور جناب آقای دکتر صفرپور برگزار شد.
در ابتدا این نشست استاد صفرپور به تبیین کلی بیانیه پرداختند و در ادامه طلاب به کارگروه هایی تقسیم شدند و سرفصل های مختلف شامل : امیددهی به جوانان ، سبک زندگی، نحوه گفتمان سازی بیانیه گام دوم ، مؤلفه های دولت اسلامی، علم و پژوهش، اخلاق و معنویت را مورد بررسی قرار دادند و استاد صفرپور پاسخگوی سؤالات طلاب بودند.
سرکار خانم عبدی معاون پژوهش حوزه علمیه سپیدان به عنوان استاد راهنمای جلسه کارگاهی در این همایش حضور داشتند.
تعریف پلورالیسم دینی
پلورالیسم دینی طرز تفکر و مکتبی است که به حقانیت و نجات بخش بودن همه یا مجموعه ای از ادیان در یک عرصه معتقد است و با انحصار گرایی دینی و اعتقاد به منحصر بودن حقانیت و نجات بخشی در دین و آیین خاص مخالف است و مراد از آن این است که حقیقت مطلق و نجات رستگاری را در انحصار یک دین یا مذهب و پیروی از شریعت و آیین خاص ندانستیم، حقیقت مطلق را مشترک میان همۀ ادیان و مذاهب یا مجموعهای از آنها، آنها را جلوههای گوناگون از حق مطلق بشماریم.[1]
بحث دربارۀ پلورالیسم دینی دست کم در سه سطح مطرح میشود: تجربۀ دینی، اعتقادات دینی و اعمال و مناسک دینی، پلورالیسم دینی به معنای به رسمیت شناختن دینهای مختلف و رأی دادن به بهره مندی همۀ آنها از حقیقت است.[2]
در جای دیگر پلورالیسم دینی اینگونه تعریف میشود: حقیقت و رستگاری منحصر در دین ویژهای نبوده، همۀ ادیان بهرهای از حقیقت مطلق و غایت قصوی دارند، در نتیجه پیروی از
برنامه های هریک از آنها میتواند مایۀ نجات و رستگاری انسان باشد. بر این اساس نزاع حق و باطل از میان ادیان رخت بربسته، خصوصمت ها و نزاع ها و مجادلات دینی نیز جای خود را به همدلی و همسویی میدهند. پلورالیسم دینی در دهههای اخیر توسط جان هیک (متولد 1922 میلادی) طرح و یا ترویج شده است.
برگرفته از مقاله خانم سمیرا آردی طلبه سطح 2 حوزه علمیه الزهرا شیراز
[1] - علی، اسلامی، پلورالیسم دینی از منظر قرآن کریم، تهران، انتشارات جامع علوم انسانی، 1380، ص 28.
[2] - هادی، صادقی، تازه های اندیشه، ج 1، تهران، انتشارات اموراساتید و دروس معارف اسلامی، 1377، ص 94.
تعریف سکولاریزم
سکولاریزم در فرهنگ غرب در معانی گوناگونی از قبیل «جدا انگاری دین از دنیا»، «غیر مقدس و غیر روحانی»، «عقلانیت»، «علم گرایی» و «نوگرایی و مدرنیسم» به کار میرود. واژهی لاتین آن سکولوم است که به معنای قرن و سده میباشد. سکولوم در زبان کلاسیک مسیحیت نقطه مقابل ابدیت و جاودانگی الوهیت، یعنی زمان حاضر است که در آن به سر میبریم و در اصطلاح، به معنای هر چیزی است که به آن جهان تعلق دارد و به همان اندازه و به طور غیر مستقیم از خداوند و الوهیت دور است.[1]
سکولاریسم، نفی حکومت دینی و بشری بودن کامل امور سیاسی و اجتماعی است. بر اساس این بینش، دین از شئون دنیوی انسان جداست و اداره این شئون اعم از سیاسی و اقتصاد، به انسان تعلق دارد و انسان باید در سایه عقل و علم خویش بدون استمداد از آموزههای دینی مناسبات اقتصادی و سیاسی جامعه را سامان دهد. نتیجه چنین گرایشی پایهریزی جامعه مدنی بر اساس تدبیر بشری است.[2] سکولاریستها مدتی است که حمله گستردهای را بر ضد حاکمیت دین اسلام و بر ضد مسلمانانی که خواستار حاکمیت اسلاماند آغاز کردهاند و در این زمینه چنان تلاش میکنند که گویا خطر بزرگی که نزدیک است نابودشان کند دفع میکنند. در این حمله، دموکراسی را جایگزین اسلام میسازند و در سخنانشان «پلوراتیسم» و «دگراندیشی» و «آزادی سیاسی» و «گردش حکومت» را زیاد تکرار میکنند. بسیاری از این سکولاریستها در دوران حکومت کمونیسم، کمونیست بودند[3].
سکولاریسم دارای دو جنبه اساسی است:
1- مبدأ نخستین و منشأ هدایت و برنامه ریزی در همه امور مربوط به زیست اجتماعی بشر را خواست و خرد ابزاری و پسند عرف بشری قرار میدهد و دخالت هر عامل فرابشری و قدسی را در این زمینه نفی میکند «عرف گرایی»
2- تنظیم مناسبات و كار ویژههای اجتماعی، هیچ غایت معنوی را ملحوظ نمیدارد «دنیاگرایی».
سكولاریزم به معنای دوم نیز دو گونه كاربرد دارد:
1. گاه بهمعنای عام به كار میرود و آن به معنای «جدا انگاری دین از دنیا» در همه شئون آن است.
2. گاه در معنای خاص استعمال میشود. كاربرد خاص آن، عموماً در عرصه سیاست و حكومت است، كه از آن به سكولاریسم سیاسی تعبیر میشود و مراد از آن «جدا انگاری دین از سیاست»
میباشد.[4]
برگرفته از مقاله خانم زهرا زورمند طلبه سطح 2
[1] - محمدرضا، قدردان قراملکی، قرآن و سکولاریسم، چاپ چهارم، تهران، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1390، ص 21.
[2] - احمد، واعظی، جامعه دینی جامعه مدنی، چاپ چهارم، تهران، مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، 1381، ص 85.
[3] - محمد، قطب، سکولارها چه میگویند، چاپ دوم، تهران، کانون اندیشه جوان، 1389، ص 11.
[4] - حمیدرضا، شاکرین، سکولاریسم، چاپ پنجم، تهران، انتشارات کانون اندیشه جوان، 1387،، ج 1، ص 35.
پنجمین جشنواره پژوهشی علامه حلی در استان فارس در حالی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد که بیشتر برگزیدگان از حوزه علمیه الزهرا شیراز بودند.
نجمه رضوی معاون پژوهش الزهرا شیراز در این رابطه گفت :
این همایش که در روز پنج شنبه 12 اردیبهشت هم زمان با روز معلم و با حضور ریاست کل حوزه های علمیه استان فارس حاج آقا عابدی و هم چنین معاون پژوهش کل حوزه های علمیه خواهران حاج آقای حصاری در سالن کوثر حرم مطهر شاهچراغ برگزار گردید. در ابتدا دبیر همایش حاج آقای کراری گزارشی از روند اجرایی این برنامه اعلام کردند و سپس حاج آقای عابدی و حاج آقای حصاری پیرامون این جشنواره و اهمیت پژوهش و هم چنین لزوم بهره گیری از ایام مبارک ماه مبارک شعبان ، سخنانی را ارائه فرمودند.
وی افزود: دو نفر از برگزیدگان این همایش در این جلسه موضوعات تحقیقی خویش را ارائه کردند و سپس با اهدای جوایز این مسابقه خاتمه پیدا کرد. اهدای جوایز در حالی بود که از 9 نفر برگزیده ی خواهر جشنواره، 7 نفر از حوزه علمیه الزهرا شیراز بودندکه اسامی آنها به شرح زیر است
1. خانم سمیرا آردی(در بخش مقالات)
2. خانم راضیه السادات شکوفه چین(در بخش مقالات)
3. خانم فریبا حیدری(در بخش تحقیقات پایانی)
4. خانم فریبا آزادی (در بخش تحقیقات پایانی)
5. خانم نسیم خاکپور(در بخش مقالات)
6. خانم خدیجه حلیمی(در بخش مقالات)
7. خانم نجمه السادات موسوی نسب(در بخش مقالات)
موضوعات تحقیقات پایانی دفاع شده در سال 97 حوزه الزهرا شیراز
با عنایات حضرت حق و امام عصر(عج) موضوعات زیر در سال جاری و تاکنون در حوزه الزهرا(س) شیراز دفاع شده اند .
1. وظایف مدیران شایسته از منظر امام علی(علیه السلام) در نهج البلاغه- حدیثه امیری
2.مقایسه جایگاه و اصول ازدواج ایرانی و ازدواج اسلامی- زهرا عینی
3.ارزش و جایگاه جود و سخاوت انسانی و آثارآن- فاطمه تاج بخش
4.شرح صدر و راه های دستیابی به آن- سمانه اکبر پور
5.مفهوم شعائر الهی و مصادیق آن_ فاطمه کشاورزی
6.شناخت شب قدر و ویژگی های آن- نسرین جوانمردی
7.جایگاه حسن ظن در آموزه های اسلامی- فاطمه هاشمی
8.جایگاه استعاذه در آیات و روایات- مریم عشقی
9.آثار نماز جمعه- مریم نوربخش
10.راهکارهای افزایش طول عمر- زهرا فیروز زاده
11.کارکردهای مسجد در جامعه اسلامی- صدیقه شهریاری