چهره زن چادرپوش در سیمای ایران
روند چادر پوشی در سریال های تلویزیونی با سریال در پناه تو آغاز شد. سریالی که با همه فراز و نشیب های چهره دوست داشتنی از چادر و زنان چادرپوش به نمایش گذاشت. به گونه ای که بسیاری از جوانان و به ویژه دختران آن زمان را تحت تاثیر خود قرار داد.
اما این روند در سریال های دیگر حمید لبخنده مانند در قلب من و با من بمان تکرار نشد و برعکس عملکرد وارونه ای را از خود به جای گذاشت. شخصیت های چادرپوش نتوانستند مقبولیت و باور پذیری داشته باشند. ایثارهای افراطی ، تیزهوشی های غیر قابل باور، دوری از واقعیت های جامعه، معصومیت های ساختگی و … ازجمله عواملی بود که آرام آرام روال تبلیغ برای حجاب را به ضد تبلیغ تبدیل کرد. به گونه ای که در سال های بعد کارگردانان یا از به تصویر کشیدن زن چادر پوش ابا کردند و این گونه خواسته یا ناخواسته به حذف تصویر زنان چادر پوش کمک کردند یا تصویری را که از او ارائه دادند بیشتر به یک زن فضول شبیه بود(سریال نرگس) تا یک زن دلسوز وخردمند! اما ماجرا از جایی اسفناک تر می شود که زن چادر پوش باید به عنوان زن ساده، مظلوم و تا حد زیادی کودن معرفی شود. زنی از جنس دست دوم (شخصیت فخر السادات در سریال در چشم باد) که آنقدر متزلزل است که با میل شوهر اولش چادر می پوشد و با میل شوهر دوم چادر را بر می دارد!
اما ماجرا به این جا ختم نمی شود چادر باید آنقدر زبون شود تا به یک آلت قتاله تبدیل شود چادر ثریا از این جنس چادر است ! (سریال تا ثریا) به راستی علت چادر پوشیدن ثریا چه بود؟ زنی که بر خلاف زنان واقعی جامعه که سرپرستی خانواده اشان را برعهده دارند،در سن بالا تازه فیلش یاد هندوستان می کند و عاشق می شود ،پول نزول می دهد و آنقدر هم به این مساله مصر است که حتی در زندان هم راضی نمی شود که از این پول بگذرد. آیا به راستی چهره یک زن واقعی ایرانی این است؟
ماجرای چادر پوشی به اینجا هم ختم نمی شود این چادر یا باید به ابزار کسب و کارتبدیل شود (مثلاً درسریال کلانتر، زن پلیس برای نفوذ در میان باند قاچاق دختران، خودش را هم شکل زنان فاسق در می آورد) و یا ابزار ترس برای مردم (فیلم سینمایی زندان زنان ،از زن چادر پوش به عنوان زن رئیس زندان که رعب آورترین شخصیت فیلم است استفاده می شود)
خلاصه زن واقعی ایرانی اسلامی در سیمای ایران زن چادر پوش نیست .زن چادر پوش عشق اول نیست(نگاه کنید به سریال دلنوازان و نرگس) باید مردان اول عاشق زن امروزی که همواره با حجاب ناقص دیده می شوند بشوند و سپس سرشان به سنگ بخورد وتازه زن چادری را ببینند و برای توالد نسل و خانه داری از او استفاده کنند. این چهره ای است که از زن چادری نمایش داده می شود .
به نظر می رسد علت چنین امری عدم شناخت دقیق از زنان چادری و عدم تمایز میان اعتقاد و عادت است. نویسندگان ما نمی توانند یک تصویر کامل و درست را از زنانی که از سر اعتقاد چادر می پوشند یا آنانی که از سر عادت چادری اند ارائه دهند .زنان چادری از منظر آنان یا فقط مادران قدیمی اندیش هستند یا کسانی هستندکه برحسب عادت یا شرایط خانوادگی واجتماعی چادر می پوشند (به شخصت های چادری فیلم ورود آقایان ممنوع نگاه کنید) که به راحتی هم ممکن است چادر را کنار بگذارند و با نامحرم اختلاط کنند و حتی با هم والیبال هم بازی کنند (ستاره پسیانی در فیلم ورود آقایان ممنوع)
وقتی نویسندگانی از چادر می نویسند که هیچ گونه تحقیق و تفحصی از مساله حجاب ندارند نباید انتظاری بیش از این داشت. این مساله بسیار جدی است و اگر مسئولین صدا و سیما به عنوان مهمترین متولیان فرهنگ کشور به این مساله توجه نکنند باید منتظر عواقب وخیم این امر بود .